Na hlavní obsah

Produkty v porovnávači

Jak vybrat freestyle koloběžku?

Jak vybrat freestyle koloběžku?
Jak vybrat freestyle koloběžku?

Pro výběr koloběžky na freestyle, streetové použití a triky ve skateparku se lze rozhodovat podle několika kritérií, která si v tomto rádci představíme.

Výška jezdce

Hlavním kritériem je výška jezdce, respektive výška řídítek koloběžky, které nelze na rozdíl od skládacích koloběžek nastavit. Řídítka se navíc u freestyle koloběžek obvykle měří až od spodního konce hlavového složení a nejedná se tak o celkovou výšku koloběžky.

výška jezdce výška řídítek orientační věk
100-130 cm 30-40 cm 3-6 let
110-140 cm 35-45 cm 5-8 let
120-150 cm 40-50 cm 6-10 let
130-160 cm 45-55 cm 8-12 let
140-170 cm 50-60 cm 10-13 let
150-180 cm 55-65 cm 11-15 let
160-190 cm 60-70 cm 13-17 let
170-200 cm 65 a více cm 15 a více let

Technická pokročilost koloběžky

Tento aspekt úzce souvisí s technickou vyspělostí jezdce. Koloběžky pro začátečníky jsou určeny převážně dětem s výškou do 170 cm. Vyšší začátečník by měl vybírat z pokročilejších konstrukcí. Samozřejmě si i začátečník může koupit koloběžku pro pokročilé, ale cena bude dvakrát až třikrát vyšší než pravé začátečnické modely. Na druhou stranu se mnohdy vyplatí investovat do dražší koloběžky. Jezdec je pak spokojenější, více si koloběžku šetří a déle mu vydrží.

Pokud se rozhodujete, kolik do koloběžky investovat, obvykle se doporučuje jako první koloběžku zakoupit levnější variantu a pokud tento sport dotyčného chytne, koupit po vyježdění koloběžky model vyšší třídy. Z kvalitativního hlediska se doporučuje koupit i začátečníkovi koloběžku dražší. Pokud dotyčného přestane tento sport bavit, lze koloběžku následně prodat.

Výběr dle parametrů a komponentů

Parametry, které jsou při výběru důležité, jsme seřadili od těch hlavních a důležitějších k těm spíše vedlejším.

Výška koloběžky

Freestyle koloběžky jsou již od pohledu relativně nízké. Jezdec by se při jízdě ovšem neměl hrbit a neměl by mít ani zcela napnuté ruce. Je vhodné tedy vyzkoušet koloběžku předem nebo se řídit dle orientační tabulky výše.

Šířka koloběžky

Trendem jsou obvykle co nejširší řídítka, protože se koloběžka snadněji ovládá. Širší nášlapná deska je zase pohodlnější pro jezdce a jednodušeji se s ní dělají streetové triky.

Deska

Nášlap na koloběžce hraje hlavní roli. Desky máme různých délek (45-58 cm) a šířek (10-13 cm), velikost desky by měla pak být úměrná velikosti bot. Dále je vhodnější volit delší desku na street použití a kratší do skateparku. Tvar desky v příčném řezu má vliv na bezpečnost a manévrovatelnost při provádění triků. Ideální je „krabicový“ tvar desky bez ostrých hran. Začátečnické koloběžky mívají ostré hrany na bocích a nejsou tak vhodné pro triky u kterých de točí s deskou.

Řídítka

Krom estetické role je důležitá především jejich výška a šířka, tak jak je popsáno výše. Tvar řídítek se rozděluje na T-bar a Y-bar (BMX styl). Velkou roli hraje i materiál - ocelová řídítka jsou pevnější, ale zase těžší (a levnější). Hliníková řídítka jsou lehoučká, avšak méně odolná za vyšší cenu. Pro začátečníka a středně pokročilého jezdce je výhodnější mít hliníková řídítka. Pokročilý jezdec potřebuje spíše řídítka ocelová s vyšší výdrží. Řídítky a vidlicí u freestyle koloběžek lze otáčet o 360°.

Kolečka

Obecně platí, že větší kolečko jede rychleji a lépe se s ním překonávají překážky. Standardní rozměr koleček u freestyle koloběžek je 110 mm. U koloběžek pro začátečníky se používá ještě menší velikost 100 mm. Objevují se ovšem kolečka o velikosti 120 až 125 mm, která jsou vyhledávaná u pokročilých jezdců. Kolečka s plastovými středy jsou méně odolná a hůře vypadají, na druhou stranu jsou mnohem levnější než kolečka se středy kovovými. Do skateparku se většinou doporučují plná kolečka z důvodu odolnosti při skákání po rampách, co se týče koleček s paprskovým středem, jsou vhodnější na street jízdu kvůli jejich lehkosti.

Vidlice

Existují ocelové (těžší a levnější) nebo hliníkové (lehké a dražší), do kterých půjde většina jezdců. Vidlice je spojena s kompresním systémem, který se člení do několika typů (závitový, HIC, IHC, ICS, SCS) popsaných níže. Každá vidlice pojme různé velikosti koleček od 100 do 125 mm, ovšem kompatibilita se liší v závislosti na velikosti.

Headset

Headset neboli hlavové složení je ložisko umístěné v hrdle desky, které zajišťuje protáčení hřídele řízení (vidlice) a je pod tlakem kompresního systému. Kvalita ložiska ovlivňuje hladkost protáčení řidítek, což je třeba k provádění pokročilejších triků.

  • závitový – součástí je matice pro závitovou vidlici, jedná se o základní a nejlevnější hlavová složení, která se používají u levných koloběžek, jejich chod není zdaleka tak plynulý, hladký a tichý, jako je tomu u headsetů bez závitu
  • bezzávitový integrovaný – deska má připravené misky pro ložiska, mají velmi plynulý, hladký a tichý chod
  • bezzávitový neintegrovaný, standardní – deska nemá misky pro ložiska, misky jsou součástí headsetu, mají velmi plynulý, hladký a tichý chod

Kompresní systém

Slouží k utažení hřídele řízení (tedy prakticky vidlice a hlavového složení) v desce. Kompresních systémů je celá řada. Závitový je nejběžnější u začátečnických koloběžek. Nejpoužívanější je SCS a ICS. Stále častěji se používá IHC (IHIC), což je zmenšená verze profesionálního kompresního systému HIC.

  • Závitová vidlice + objímka (závitový systém) – Jedná se o nejstarší a nejzákladnější kompresní systém, který se používá na nejlevnější koloběžky pro začátečníky. Jedinou výhodou je nízká ceny výroby. Je nutné ho občas dotahovat.
  • ICS (Inverted Compression System) + objímka (bezzávitový systém) – Svého času nejpoužívanější systém, dnes je spíše na ústupu. Je to de facto dlouhý či krátký šroub s ocelovým ježkem na konci. Ten se „zakousne“ do vnitřní části tuby řídítek a funguje jako fixační bod, do kterého se zašroubuje dlouhý šroub. Je vhodný pouze pro hliníková řídítka, jelikož u ocelových dochází k občasnému prokluzu. Jedinou výjimku tvoří proprietární ICS systém značky Ethic, „ježek" je uvnitř řídítek napevno přivařen.
  • HIC (Hidden Internal Compression System) + objímka (bezzávitový systém) - Jednoznačnou výhodou oproti ICS je stálost spoje mezi řídítky a vidlicí. Nemá tendenci se povolovat. Snadná je rovněž demontáž a montáž řidítek. Povolíte objímku, odejmete řidítka a hlavové složení zůstane pořád dotažené, což se může hodit například pro uložení koloběžky do užších míst (skříňka, v MHD a podobně).
  • IHC (Inverted Hidden Compression) + objímka (bezzávitový systém) – Výhody zůstávají stejné jako u systému HIC, pouze je menší a používá se na vidlice s menším vnějším průměrem.
  • SCS (Standard Compression System) (bezzávitový systém) – Podle mnohých se jedná o nejefektivnější kompresní systém, který navíc eliminuje nutnost použití objímky. Hlavní výhodou je vysoká životnost a díky větší ploše kompresního systému se šetří i samotné hlavové složení.

Objímka

Důležitá část koloběžky, která pevně spojuje řídítka a vidlicí. Liší se počtem šroubů procházejících konstrukcí objímky. Obecně platí, že čím více šroubů, tím lépe, takže najdete objímky až se čtyřmi šrouby.

Brzda

U freestyle koloběžek nalezneme pouze zadní brzdu. Typově rozdělujeme na „pružinovou“ a „flex“. Pružinová brzda se snadněji ovládá začátečníkům a je osazena na ose s pružinou, která zvedá brzdu. Často ale může docházet k únavě pružiny a brzda za jízdy vytváří hluk. Flex brzda je nejoblíbenější, je napevno přichycena k desce a při sešlápnutí se flexibilně prohne.

Pegy

Jedná se o „stupačky“ upevněné do středu kolečka – jde tak o doplněk koloběžky především pro pokročilé triky. Začátečníkům koloběžku s pegy spíše nedoporučujeme.

Ložiska

Označují se podle přesnosti ABEC 1 až ABEC 9 – čím vyšší číslo, tím přesnější ložiska jsou. Přesnější ložiska by měla být rychlejší. Kvalitu ložisek jako takových často ovšem poznáte až v praxi.

Materiál

Ocel je odolnější, levnější, ale mnohem těžší. Lehčí hliníková koloběžka se snadněji ovládá, je rychlejší a hbitější, lépe se s ní dělají triky.

Nosnost

U freestyle koloběžek se standardně uvádí nosnost 80 až 100 kg. Musíme si však uvědomit, že koloběžka je konstruována k extrémnímu zatížení, a snese tedy mnohem větší zatížení při šetrnějším použití (hmotnost jezdce více jak 100 kg) a naopak nižší zatížení při extrémním použití (hmotnost jezdce pod 80 kg).

Související kategorie

Akce a slevy na email
Akční newsletter